سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوروز پاکان(ویژه عید سعید فطر)

نوروز پاکان


< classid="clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000" width="550" height="600" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0">
 نوروز پاکان (اندر آداب روز عید) 
 پیامک های عید فطری 
 عید شیرینی و لبخند 
 بر دریچه های آفتاب صبح 
 24 پیام کوتاه برای عید فطر 
 جود و جبروت 
 چرا فطر، عید است؟ 
 معرفی سایت «فطرنیوز» 
 چرا در اعلام روز عید اختلاف پیش می آید؟ 
 شکرانه طاعت 
 شوق دیدار 
 آغازی بر یک پایان 
 میعاد رهایی 
 جشنواره افلاکیان 
 عطر بندگی 
 روز رستگاری 
 هلال عید بر ابروی یار 
 سپیدترین تبریک، پرنده‌ترین روز 
 ای بنده‌ی من! 
 ماه نو 
 وداع و سلام 
 ای صاحب عید 
 احکام زکات فطره 
 ویژه نامه سالهای پیشین 
 ترانه‌های آسمانی (موسیقی) 
 اعلام نتایج مسابقه "بسم الله" 
 کتابخانه تخصصی روزه و رمضان 
 اعلام نتایج مسابقه عکس شهر نور 
 اعلام نتایج مسابقه آیات دل‌انگیز 
 اعلام نتایج مسابقه یک صدا یک سوال 
 احکام زکات فطره(تصویری)
احکام  قضا و کفاره روزه(تصویری)
فضیلت عید فطر (صوتی)
سرودهای عید فطر
احکام عید فطر
 تصاویر ویژه 
 Screensaver 

 


» نظر

گل نرگس...

گل نرگس...

امام زمان

نور رخسار تو را نیمه شبی چون دیدم             تـا سحـر روی تو شد قبـله گه امیـدم

روشنای رخت ای پردگی ، پرده نشین            فارغم کرد زهر چه به جهان می دیدم

بارها  نقش خیال تو به دل حـک کردم             سـالها غنچه احساس به یادت چیدم

تا بشویم رهت ای نو گل ریحانه ، ببین             شـبنم ســرخ زچشــمان تـــرم باریـدم

خار ماندن به برت ، به زگل بی تو شدن            من همین نکتـه زسـیر چمنت فهمیدم

به امیدی که  به گل بوسه ز رویت برسم           هر گلی دیده ام از جانب تو ،‏بوسیدم

بس کـن این ناز، مـرا کشـت تمـنا و فراق           گل نـرگس مکن این بار دگـر، نومیـدم

***  اللهم عجل لولیک الفرج***


» نظر

طرح ختم صلوات

بسم الله الرحمن الرحیم

الهم عجل الولیک الفرج

بسم رب المهدی

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما دوستان گرامی

طرح ختم صلوات برای سلامتی آقا امام زمان (عج)

طرح یکصد و چهارده هزار صلوات تا پایان ماه مبارک رمضان به نیّت چهارده معصوم و برای ظهور تنها منجی عالم و بشریت حضرت قائم (عج)

<==       جهت ثبت نام در این امر خداپسندانه در اینجا ثبت نام نمائید.

دوستان گرامی شما هم می توانید یکی از حامیان معنوی این طرح خداپسندانه برای تعجیل در ظهور آقا امام زمان(عج) باشید.

لوگوی طرح را در سایت و یا وبلاگ خود تا پایان ماه خدا قرار دهید.

جهت دریافت کد لوگوهای طرح به اینجا مراجعه فرمائید.

 

طرح ختم صلوات

                                 

دوستان گرامی اگر چنانچه لوگوی طرح را در سایت و یا وبلاگ خود قرار دادید در قسمت نظرات به صورت نظر خضوصی برای ما پیام بگذ ارید تا اسم سایت و یا وبلاگ شما در این پست و در صفحه حامیان معنوی درج شود.

حامیان طرح ==< وبلاگ لاله های ملکوت ، خبرروز

 

با تشکر

مسؤل اجرائی طرح ختم صلوات

www.montazeranmahdi.parsiblog.com

Email: info.montazermahdi@gmail.com


» نظر

مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

مصاحبه با قرآن درباره امام زمان علیه السلام

امام زمان ،دین داری ،تشرف ،

 

 

باز شب و روز جمعه ای دیگر از راه رسید ودل ما یاد بهار انتظار کرده است وتمنای حضور تو بار دیگر در جانمان شعله می کشد و عقلمان با پرسش های آخر الزمانی سرخ می گردد ولی پاسخ جز از ناب ترین سرچشمه ها نجوییم یعنی قرآن.اینگ سوالات ما وپاسخ های کتاب الهی!

 

سؤال اول: دلیل و آیه ای بر وجود امام زمان علیه السلام را بیان فرمایید.

 

1- در سوره قدر خداوند می فرماید: «تنزل الملائکه والروح فیها بإذن ربهم من کل أمر ». تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار می نماید. یعنی در هر سال، شب قدر ملائک و روح به زمین نزول می فرمایند. در دوران رسول الله صلی الله علیه وآله به شخص پیامبر نازل می شدند. و در هر عصری باید کسی هم شأن پیامبر باشد تا بر او نازل شوند. و الان تنها شخصی که هم شأن پیامبر صلی الله علیه وآله است امام زمان علیه السلام است.

2- خداوند در قرآن درباره مزد و اجر رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی ». به دلیل عقلی، دادن اجر رسالت پیامبر در همه زمانها بر همه واجب است. پس چون مزد رسالت پیامبر «موده فی القربی» است پس باید «فی القربی»رسول الله صلی الله علیه وآله در هر عصری باشند تا مردم با مودت به ایشان اجر رسالت را بدهند. و «فی القربی» الان امام زمان علیه السلام می باشند.

 

سؤال دوم: چگونه زنده ماندن امام زمان علیه السلام تاکنون امکان دارد؟

 

1- خداوند در مورد حضرت یونس علیه السلام می فرماید: «فلولا أنه کان من المسبحین للبث فی بطنه الی یوم یبعثون ». اگر یونس از تسبیح کنندگان نبود در شکم ماهی تا قیامت می ماند. وقتی خداوند می تواند یونس را تا قیامت در شکم ماهی زنده نگه دارد، زنده نگهداشتن امام زمان علیه السلام نیز برای او امری ممکن است.

2- اصحاب کهف سیصدونه سال در غار زنده ماندند «ولبثوا فی کهفهم ثلاث مأته سنین و أزدادوا تسعا ».

 

سؤال سوم: وظیفه ما در قبال امام زمان علیه السلام چیست؟

 

خداوند می فرماید: «قل لا أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی ». برای مزد رسالت به «فی القربی» (که امام زمان علیه السلام است) مودت کنید. مودت نیاز به معرفت دارد و مودت یعنی محبت همراه با اطاعت. پس الان در قبال امام زمان علیه السلام باید هم معرفت کسب کرده و آن حضرت را بشناسیم و هم از آن حضرت اطاعت کنیم.

 

سؤال چهارم: آیا امام زمان علیه السلام از ما خبر دارد؟

 

بله، به تمام اعمال شما نظارت داشته و اعمال شما را می بیند. خداوند می فرماید: «و قل إعملوا فسیری الله أعمالکم و رسوله و المؤمنون و ستردون إلی عالم الغیب و الشهاده فینبئکم بما کنتم تعملون ».

امام زمان

سؤال پنجم: چگونه می توان یار امام زمان شد

 

با تقوی، چون بهترین و بالاترین معیار که به انسان ارزش می دهد و انسان لیاقت یاوری امام زمان علیه السلام را پیدا می کند تقواست:«إن أکرمکم عندالله أتقیکم ». تقوا سبب بزرگی انسان شده و امکان می دهد که انسان تکیه بر جای بزرگان زند.

 

سؤال ششم:چند نمونه از نیازهای یاران امام زمان علیه السلام را بیان کرده و چگونه باید کسب کرد؟

 

الف- دانش و بینش: یار امام زمان علیه السلام باید دانش و بینش الهی داشته باشد تا در تصمیم گیری ها و عمل دچار خطا نشود. حق را از باطل تشخیص دهد. و این را با تقوی بدست خواهد آورد، زیرا با تقوا موانع فهم و درک و علم و دانش را کنار زده و با دانش درونی و باطنی نگاه می کند. خداوند می فرماید:«إتقوا الله و یعلمکم الله ».

ب) بصیرت و بینش: بصیرتی که با چشم باطن ببیند و با گوش باطن بشنود. با ملائک الهی در ارتباط باشد. اهل حق و باطل را بشناسد تا دچار انحطاط فکری و اخلاقی و روحی نشود. و این بصیرت نیز با تقوا بدست می آید. خداوند می فرماید:«إن تتقوا الله یجعل لکم فرقانا ». فرقان یعنی نیرو و توانی که با آن حق را از باطل جدا کنید. به برکت این تقوا انسان، شیطان شناس نیز می شود. دشمن را هم می شناسد.

ج) بیداری: هوشیاری و بیداری؛ تا هروقت شیاطین برای گول زدن آمدند، بیدار شود، دام ابلیس را بشناسد و از شیطان فرار کند. چون انسان خواب و چشم بسته سریع در چاه می افتد. و این هم با تقوا ممکن است. «إن الذین التقوا إذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فإذاهم مبصرون ».

 

سؤال هفتم: چگونه بعد از ظهور و در حکومت مهدوی برکات زیاد می شود، محصولات رونق می یابد، مشکلات مردم حل می شود و...؟

 

چون حکومت امام زمان علیه السلام حکومت تقوا است، آثار تقوی هم ظاهر می شود. و من جمله آثار تقوا نزول برکات از آسمان و باز شدن درهای برکت از زمین و آسمان است که حل مشکلات مردم و روزی فراوان نیز بدنبال آن است «ولو أن أهل القری آمنوا و التقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء و الأرض » «و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب » «و من یتق الله یجعل له من أمره یسرا ».

 

سؤال هشتم: ویژگیهای یاران امام زمان علیه السلام چیست؟

 

خداوند می فرماید: «إن الأرض یرثها عبادی الصالحون ». یعنی زمین را بندگان صالح من به ارث می برند. پس وارثان زمین که امام زمان علیه السلام و یاران ایشان هستند دو ویژگی دارند: 1-عبادالله اند 2- صالحین اند. حال به ویژگیهای بندگان صالح خدا اشاره می کنیم:

1- متواضع اند: «عباد الرحمن الذین یمشون علی الأرض هونا »

2- دارای بینش صحیح هستند، زیرا غرور در قلب و عقل آنان نفوذ نکرده است

3- اهل پرورش جاهلان جامعه اند، «وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما »

4- اهل طاعت و سجده و قیامند، «و الذین یبیتون ربهم سجدا و قیاما »

5- خود را آلوده به گناه که منجر به ورود به جهنم می شود نمی کنند، «والذین یقولون ربنا أصرف عنا عذاب جهنم »

6- اهل اعتدالند، «إذا أنفقوا لم تسرفوا و لم یقتروا »

7- موحدند و غیر خدا را نمی خوانند، «لا یدعون مع الله الها آخر »

8- به جان انسانها احترام می گذارند، «ولایقتلون النفس التی حرم الله إلا بالحق »

9- پاکدامنند، «ولایزنون »

امام زمان

10- دنبال پاکسازی روان خویش اند، «و من تاب و عمل صالحا »

11- جبران کننده عقب ماندگیها و پرکننده خلأ ها هستند، «إلا من تاب و آمن و عمل صالحا »

12- حتی مرتکب مقدمات گناه هم نمی شوند و در مجالس گناه هم شرکت نمی کنند، «و إذا مروا باللغو مروا کراما »

13- کلامشان صحیح است، «و الذین لا یشهدون الزو »

14- اهل لغو نیستند، « و إذا مروا باللغو مروا کراما »

15- پرورش دهنده نسل سالم و مفیدند، «هب لنا من أزواجنا و ذریاتنا قره أعین »

16- امام دیگرانند، «و جعلنا للمتقین إماما »

17- به گزین اند. کلام را گوش می دهند و از بهترین آن پیروی می نمایند، «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه »

18- ایمان دارند، «قل یا عباد الذین آمنوا إتقوا ربکم »

19- بنده خدای متعال هستند و امور خود را واگذار به خدای متعال می نمایند، بنده شهرت و پول و زر و زور و دنیا نیستند، «ثم یقول للناس کونوا عبادا لی من دون الله »

20- شیطان را به زانو در آورده اند، «ولأغوینهم أجمعین إلا عبادک منهم المخلصین »

21- ویژگیهای صالحین را دارند یعنی صددرصد اعمالشان صالح است، «والذین آمنوا و عملوا الصالحات لندخلنهم فی الصالحین »

22- امر ازدواج برای جوانان را تسهیل می کنند، «و أنکحوا الأیامی منکم و الصالحین من عبادکم و إمائکم »

23- در کار خیر از همدیگر سبقت می گیرند، «و یسارعون فی الخیرات و أولئک من الصالحین »

 

سؤال نهم: ازدواج در حکومت مهدوی چگونه است؟

 

امام زمان علیه السلام و یارانش دو ویژگی دارند: 1-عباد خدا هستند 2- صالحین هستند «إن الأرض یرثها عبادی الصالحون ». یک نمونه از ازدواج صالحین را خداوند در قرآن ذکر می کند که ازدواج دختر شعیب با حضرت موسی است، «قال إنی أرید أن أنکحک أحدی إبنتی ها تین » (اول شعیب موسی را شناخت، سپس درخواست ازدواج را داد). از این آیه می توان فهمید که:

امام زمان(عج )

1- تا داماد را نشناختید اجازه خواستگاری ندهید. اول شناخت بعد اقدام

2- ویژگیهای داماد در آیه دو چیز ذکر شده است: 1- قوی 2- امین. این دو مهم است

3- اگر پیشنهاد از طرف خانواده دختر باشد اشکال ندارد

4- بعضی خانواده ها چند دختر دارند، اگر برای دختر دوم یا سوم خواستگاری آمد و دختر اولی ازدواج نکرده بود مانع نشوید

5- قبل از ازدواج، دختر و پسر همدیگر را ببینند

6- مهریه باید چند ویژگی داشته باشد. الف) سودآوری اقتصادی داشته باشد. لذا حضرت شعیب علیه السلام هشت سال چوپانی را مطرح نمود ب) مهریه معنوی باشد. حضرت شعیب فرمودند هشت حج ج) مهریه را کم مطرح کنند، تا داماد زیاد کند. این در زیاد شدن محبت بین دختر و پسر مؤثر است د) مهریه نقد به عروس داده شود

7- پدر دختر سختگیری نکند

8- خانواده ها به هم اعتماد داشته باشند

 

سؤال دهم: ویژگیهای امام زمان علیه السلام در قرآن چیست؟

 

پاسخ قرآن کریم:

1- معصوم است، «إنما یریدالله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا»

2- اولی الامر است، «أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و أولی الأمر منکم»

3- اطاعت از او، راه خداست، «قل ما أسئلکم علیه من أجر إلا من شاء أن یتخذ الی ربه سبیلا» « قل ما أسئلکم أجرا إلا الموده فی القربی». از جمع دو آیه معلوم می شود «سبیل رب» همان « موده فی القربی» است.

 

سؤال یازدهم: الگوهایی را معرفی نمائید.

 

 

پاسخ قرآن کریم:

تمام انبیاء عبادالصالحین اند.


پی نوشت : تبیان


» نظر

چرا به امام زمان(عج)، قائم گویند؟

چرا به امام زمان(عج)، قائم گویند؟

میلاد امام مهدی ( عج )

حضرت مهدی(علیه‎السلام)، در زبان اجداد بزرگوارش، به صفت «قائم» موصوف شده است، در حالی که هیچ یک از نیاکان گرامی‎اش بدین صفت موصوف نشده‎اند. جدش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) نیز بدین صفت موصوف نشده، پدرش علی مرتضی (علیه‎السلام) نیز بدین صفت موصوف نشده؛ امام حسین سیدالشهداء(علیه‎السلام) نیز چنین بوده‎اند.

آیا مقصود«قیام بالقسط » و دادگستری جهانی است، که هدف از ارسال انبیا از آدم تا خاتم بوده است و قیام به حق و پیاده کردن حکومت حق در «قیام بالقسط » قرار دارد؟

آنچه که یقین است، آن است که قیام حضرت مهدی(علیه‎السلام)، پایان مبارزه حق علیه باطل است .

مبارزه‎ای که از آغاز پیدایش بشر شروع شده و پیامبران و اولیای خدا در آن شرکت کرده‎اند و گهگاه پیروزی نصیب حق می‎شده، لیکن دوامی نداشته و جاودانی نبوده است. ولی به وجود حضرت مهدی (علیه‎السلام)، این مبارزه پایان می‎پذیرد و حق برای همیشه پیروز شده و جاویدان می‎گردد و دیگر راهی برای حکومت باطل باقی نمی‎ماند؛ بلکه باطلی در سراسر گیتی باقی نخواهد ماند تا بخواهد حکومت تشکیل دهد.

احتمال دیگری که وجود دارد، آن است که مقصود از «قیام»، آمادگی حضرتش برای ظهور و تاسیس حکومت عدل جهانی باشد. چون این لباس تنها بر قامت رسای حضرتش آراسته گردیده و بس .

و چون هدف از قیام حضرت مهدی(علیه‎السلام)، جهانی است و گسترش عدل و ایمان در تمام جهان، و تاریخ بشر، چنین حکومتی را به خود ندیده، حضرتش قائم به این حکومت است و پیدایش این حکومت و قوامش به وجود مقدس اوست . پس حضرتش قائم خواهد بود. و شاید مقصود از قیام، آمادگی شخصی حضرتش است که زمینه قیام از نظر اجتماعی آماده شده، حضرتش برای آن آمادگی همیشگی دارد و تاخیر و تعللی در کار نیست .

 


برگرفته از کتاب راه مهدی، آیة الله سیدرضا صدر


www.tebyan.net


» نظر

علم امام به رفتار شیعیان

علم امام به رفتار شیعیان

امام زمان ،دین داری ،تشرف ،

 

آیا امام زمان، علیه‏السلام، از اعمال و رفتار شیعیان اطلاع پیدا می‏کنند؟

 

از بررسی مجموعه معارف مربوط به خصوصیات و ویژگیهای اهل‏بیت عصمت، علیهم‏السلام، چنین برمی‏آید که ائمه اطهار، علیهم‏السلام، از کم و کیف عملکردهای مردم آگاه می‏شوند و در موقعیتها و شرائط خاصی جهت هدایت و اصلاح اعمال و رفتار آنها اقدامات بخصوصی نیز انجام می‏دهند. دلیلهایی که براین مدعا می‏توان ارائه نمود; برخی جنبه برهانی دارند و بعضی دیگر نقلی. در اینجا با توجه به مجال مختصری که هست تنها به ذکر دو نمونه از دلیلهای نقلی باختصار اکتفا می‏گردد: ادامه مطلب...
» نظر

دجال کیست ؟

دجال کیست ؟

شیطان

یکی از علائم ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که در برخی روایات از علائم حتمی شمرده شده ، خروج شخصی به نام «دجال» است . او یک طاغوت بسیار حیله گر است و عده بسیاری را با خود همراه می کند.

 

دجال در لغت:

دَجَل به معنای روکش نمودن یک شئ است که باطن آن کم‌ارزش باشد ولی روی‌ آن را  زرق و برق داده یا طلاکاری کنند بنابراین وقتی دجال را برای کسی بکار می‌برند یعنی‌ آن شخص منافق، دروغگو و فریبنده است[1] البته معانی متعددی که گاه به ده معنا می‌رسد برای این واژه ذکر شده است، که به عنوان نمونه به یکی از آنها اشاره شد.

او چشم راست ندارد ، و چشم دیگرش در پیشانی اوست ، و مانند ستاره صبح می درخشد، چیزی در چشم اوست که گویی آمیخته به خون است. وی در یک قحطی سختی می آید .

 

پیشینة دجال:

 

تاریخچه دجال به قبل از اسلام برمی‌گردد در کتاب انجیل نام دجال نیز به میان آمده است از آیات انجیل استفاده می‌شود که دجال به معنای دروغگو و گمراه کننده است و چنین استفاده می‌شود که داستان خروج دجال و زنده بودنش در آن زمان هم در بین نصاری شایع بوده و در انتظار خروجش بوده‌اند[2] در اسلام نیز سخن از دجال به میان آمده است و روایاتی در این موضوع از فریقین (سنی وشیعه) وارد شده است، که روایات اهل سنت در این باب به مراتب بیشتر از روایاتی است که در منابع شیعه موجود می‌باشد و اکثر روایات شیعه نیز در این موضوع برگرفته شده از منابع حدیثی اهل سنت می‌باشد.

 

حتمی بودن خروج او :

 

حضرت علی (علیه السلام) از پیامبر اکرم (ص) نقل می کند که فرمود:«پیش از قیامت ده امر حتمی واقع می شود ، که خروج سفیانی و دجال از امور حتمیه ای است که اتفاق می افتد.

روایات اهل سنت در این باب به مراتب بیشتر از روایاتی است که در منابع شیعه موجود می‌باشد و اکثر روایات شیعه نیز در این موضوع برگرفته شده از منابع حدیثی اهل سنت می‌باشد

 

نام و نسب او :

عده ای گویند که نام دجال؛ صائد بن صید یا ابن صیاد است ،و برخی مخالف این امر هستند در لغت دجال به معنی کذاب (بسیار دروغ گو) است، و فعل آن را به معنی «آب طلا و آب نقره دادن» دانسته اند. دجال را در زبان های انگلیسی و فرانسه،«آنتی کریست» نامیده اند که به معنی دشمن و ضد مسیح است.

 

 

خصوصیات فردی او :

 

حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: «او چشم راست ندارد ، و چشم دیگرش در پیشانی اوست ، و مانند ستاره صبح می درخشد، چیزی در چشم اوست که گویی آمیخته به خون است. وی در یک قحطی سختی می آید ، و بر الاغ سفیدی سوار است»

در صحیح مسلم در کلام رسول خدا (ص) دجال چنین توصیف شده است:«او مردی چاق، سرخ روی ، با موی سر مجعد و اعور (چپ چشم) است ،چشمش همچون دانه انگوری است که بر روی آب قرار گرفته باشد»

شیطان

عقیده او :

 

امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرماید:«او با صدای بلندی فریاد می زند که بین مشرق و مغرب ، صدایش را جن و انس و شیطان می شنوند (ممکن است این عمل به وسیله رسانه های موجود از قبیل ماهواره ، اینترنت و شبکه های رادیویی صورت بگیرد) و می گوید: ای دوستان من! به سوی من آیید. من هستم کسی که آفریده است؟ پس استوار ساخته و مقرر کرده و هدایت نموده است. (و مردم را به شرک فرا می خواند) و  می گوید (انا ربکم الاعلی یعنی: من پروردگار برتر شما هستم).

او مردی چاق، سرخ روی ، با موی سر مجعد و اعور (چپ چشم) است ،چشمش همچون دانه انگوری است که بر روی آب قرار گرفته باشد

 

 

مکان خروج :

امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:«او از شهری(در آن سوی ماوراء النهرین) و قریه ای که معروف به «یهودیه» است بیرون می آید» و در روایات دیگر مکانهای مختلفی برایش نقل شده است از جمله اصفهان، خراسان، سجستان

 

مرگ او :

 

رسول خدا (ص) می فرمایند:«دجال در امت من بیرون می شود در چهل روز ، پس خداوند عیسی بن مریم را مأمور می کند، او را طلب می کند و از بین می برد. و حضرت علی (علیه السلام) ضمن یک خطبه طولانی فرمود:«مهدی (علیه السلام) با یارانش از مکه به بیت المقدس می آیند، و در آن مکان بین آن حضرت با دجال و ارتش او، جنگ واقع می شود، دجال و ارتش او مفتضحانه شکست می خورند ، به طوری که از اول تا آخر آنها به هلاکت می رسند و دنیا آباد می شود و حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) عدالت و قسط را در جهان به پا می دارد، و طبق روایتی آن حضرت، دجال را در کناسه کوفه به دار می زند.

هر مؤمنی که دجال را ببیند، آب دهان خود را بر روی او بیندازد و سوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نکند چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نماید

بعضی از علما چون شیخ صدوق(ره) با استناد به پاره ای از روایات از جمله روایت امیرالمومنین معتقدند که غرض و هدف الهی ، بر این تعلق گرفته است که دجال زنده باشد و کسی نتواند او را بکشد.

مرحوم محدث قمی (رحمه الله) می  گوید: در روایت ابو امامه است که رسول خدا (ص) فرمودند: «هر مؤمنی که دجال را ببیند، آب دهان خود را بر روی او بیندازد و سوره مبارکه حمد را بخواند، تا سحر آن ملعون دفع شود و در او اثر نکند چون او ظاهر شود، عالم را پر از فتنه و آشوب نماید، و میان او و لشکر قائم (علیه السلام) جنگ واقع شود و بالاخره آن ملعون به دست مبارک حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) یا به دست عیسی بن مریم (علیه السلام) کشته شود.

البته عقیده شیعه بر این است که امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که دجال را می کشد نه حضرت عیسی(علیه السلام)

 

نتیجه گیری

باتوجه به خصوصیاتی که ذکر شد و در بعضی موارد با هم اختلاف دارند، بعضی از جمله مرحوم صدر [*] معتقدند: همان گونه که از ریشه لغت دجال از یک سو و از منابع حدیث از سوی دیگر استفاده می شود، دجال منحصر به فرد معینی نیست ، بلکه عنوانی است کلی برای افراد پر تزویر و حیله گر که برای کشیدن توده های مردم به دنبال خود از هر وسیله ای استفاده می کنند، اما حقیقت این است که این حرف وجاهت علمی ندارد و با فرمایشات معصومین (علیهم السلام) سازگار نیست، چنانکه در ابتدای کلام گذشت و پیامبر اکرم (ص) نیز فرموده اند:«هر پیامبری بعد از نوح قوم خود را از فتنه دجال بر حذر داشت و من نیز شما را بر حذر می دارم، پس دجال آن بوده که از ابتدای تاریخ مردمان را از فتنه ای او بیم می داده اند و چنانچه کسی اشکال کند ، که اخبار مربوط به دجال ، اخبار آحاد و خبر واحد بوده و خبر واحد از اعتبار کافی برخوردار نیست ، در پاسخ به او می گوییم : اولا اخبار آحاد بر اساس آنچه در کتب اصولی آمده ، چنانچه سایر شرائط را داشته باشد ،  از اعتبار کافی بر خوردار است و در ثانی ، محتوای حدیث دجال اگر از تواتر و فراوانی لفظی برخوردار نباشد ، حتماً از تواتر در معنا برخوردار است و این کافی است در صحت احادیث آن ، پس دجال از علائم قطعیه ای است که حتماً رخ خواهد داد، ولی برخی از تعریفات و توصیفاتی که درباره‌اش در برخی کتابها شده است مدرک قابل اعتمادی ندارد. و این قضیه بدون تردید با افسانه‌هایی آمیخته شده است که صورت حقیقی خود را از دست داده است.

در عین حال پاره ای از دانشمندان از جمله ؛ مرحوم علامه سید محمد صدر در جلد سوم موسوعة ارزشمند الامام المهدی با عنوان «تاریخ الغیبة الکبری» بحث مفصلی را به بررسی دجال اختصاص داده است ایشان معتقدند که اخبار دجال مبتلا به دو اشکال جدی هستند. اول ضعف سندی دوم دلالت بر ایجاد معجزات مضلّه که به لحاظ قوانین کلامی محال است. که خداوند سبحان قدرت خرق عادت و اظهار معجزه را به افراد گمراه و گمراه‌کننده واگذار نماید.

و بعضی از محققین دیگر ریشة تعریفات و توصیفاتی که در رابطه با دجال به ما رسیده است را به دو روایت برمی‌گردانند که در کتاب بحارالانوار و کتب دیگر نقل شده است که از دیدگاه علم رجال سند این دو روایت ضعیف می‌باشد و نمی‌شود به این توصیفات اعتماد نمود.[3]

به قول بعضی از محققین بزگوار[4] روایات را اگر حمل بر معنای رمزی کنیم از کنار گذاشتن آن روایت بهتر است، مخصوصاً روایات دجال که بعضی از آنها به شخص حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله ـ می‌رسد و متعین است که بگوییم رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ به یک سلسه معانی حقیقی گسترده اجتماعی با این عبارت اشاره فرموده ‌اند.  . 

در مجموع می‌توان بیان نمود که دو دیدگاه راجع به دجال وجود دارد.

1 . دجال شخصی: که در برخی روایات توصیفاتی برای او ذکر شده است مانند دجال مردی چاق،‌سرخ ‌رو، موی سر مجعّد، چشم راست او اعور، چشم او مانند دانه انگوری است که بر روی آب قرار دارد ، که بیان شد .[5]

و در روایت دیگر آمده است در زمان پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ دجال موجود بوده است و نامش عبدالله یا صائد بن صید است. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ و اصحابش به قصد دیدار او به خانه‌اش رفتند او مدعی خدائی بود عمر خواست او را به قتل برساند ولی پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ مانع شدند.[6]

قابل توجه است که محمد ابن یوسف گنجی در کتاب البیان صفحه صد و هشت در این مطلب تردید کرده روایتی را نقل می‌کند که فرزند صائد، دجال بودن خود را انکار می‌کند، اشاره می‌نماید به روایتی که مسلم از قول او نقل کرده است که می‌گوید: پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: دجال فرزند ندارد و من دارم و همچنین پیامبر فرمود دجال وارد بر مکه و مدینه نمی‌شود ولی من در مدینه به دنیا آمدم و اکنون می‌خواهم به مکه بروم.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . نگرش بر اخبار و علائم ظهور حضرت مهدی، علی اکبر عارف، چاپ شریعت، ص 181.

[2] . دادگستر جهان، ابراهیم امینی. ص 224، چاپ 78.

[3] . دادگستر جهان، ابراهیم امینی، ص 225، چاپ 78.

[4] . تاریخ غیبت کبری، سید محمد صدر، ترجمة افتخارزاده، ص 643.

[5] . صحیح مسلم، ج 9، باب 1094، ح 1947.

[6] . بحارالانوار، محمدباقر مجلسی، ج 52، ص 193، چاپ اسلامی.

[7] . نشانه‌های یار و چکامة انتظار، مهدی علیزاده، ص 67، به نقل از موسوعة امام مهدی، سید محمد صدر.

[8] . اثبات الهداة، شیخ حرعاملی، ج 7، ص 405و مختصر بصائر الدرجات، ص 202 و الغیبه طوسی، ص 426 و خصال شیخ صدوق، ج 2، ص 431.

[9] غیبة نعمانی،‌ص 245.

[*] علامه سیدمحمد صدر در این باره می‌گوید: مفهوم دجال سمبل پیچیده‌ترین و خطرناک‌ترین دشمن اسلام و خداست و این در واقع توصیف نمودن و جهان‌بینی ماتریالیستی غرب است[7] و عده‌ای دیگر از بزرگان نیز دجال را نماد و سمبل می‌دانند و این نکته را نیز باید توجه داشت جدا از اینکه روایات دجال قابل اعتماد هستند یا خیر و اینکه شیعه هم مانند اهل سنت مسأله دجال را قبول دارند یا نه و با چشم‌پوشی از اینکه دجال شخصی است یا نوعی یک نظریة دیگری نیز دربارة دجال وجود دارد و آن اینکه دجال را بعضی جزء اشراط الساعه و علائم قیامت شمرده‌اند اگر این احتمال پذیرفته شود پرونده بحث دجال در باب علائم ظهور بسته خواهد شد خصوصاً که بعضی روایات این برداشت را تأیید می‌نمایند از جمله روایتی از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ که ده نشانه قبل از وقوع قیامت را شمارش می‌فرمایند از جمله خروج دجال که در منابع مختلف و معتبر این رایت نقل شده است.[8]


www.tebyan.net


» نظر

پیامک جهت تبریک عید نیمه شعبان

پیامک جهت تبریک عید نیمه شعبان

امام زمان(عج)

به امید روزی که همه پیام‌های کوتاه این باشد: "جاء المهدی ..."

 

بشکفت به شوق و شعف و زمزمه امشب                    گل از گل لبخـند بنی فاطمه امشب

مرغان بهشتـی شده آوار? مهدی                               گـردند به دور و بــرِِ گهـوار? مهدی

***

بر پرچمش این نقش عیان با خط نور است                        ای منتظران مژده که هنگام ظهـور است

***

این یوسف زهراست که سوی وطــن آید                      این ماه دل آراست که در انجمن آید

***

خیزید حضور پسر فاطمه امشب                                 لبیک بگویید به مهدی همه امشب

***

چه خوشست من بمیرم به ره ولای مهدی                       سر و جان بها ندارد که کنم فدای مهدی

***

بـوی نفس حجت ثانی عشر آید                                      ای شب حرکت کن که به زودی سحر آید

***

ای صبح بیا تا شب هجران به سر آید                         خـورشید بنی فاطمه از کعبه بر آید

***

تنها پسر زهرا ما را پـدری کن                                   این قافل? گمشده را راهبری کن

***

در هجر شبان اشک فشان این رمه تا کی؟                 دوران فـراق پسر فاطمه تا کی؟

    درد فراق یوسف زهرا شدید شد                              یعقوب روزگار دو چشمش سپید شد

***

از عشق ناله خیزد و از هجر درد و غم                     غم ناله می‎کند که فراقت مدید شد

***

در پیشگاه یوسف زیبای فاطمه                              صدها هزار یوسف مصری عبید شد

***

سحر از دامن نرجس، برآمد نوگلی زیبا                       گلی کز بوی دلجویش، جهان پیر شد برنا

***

به صبح نیمه شعبان تجلّی کرد خورشیدی                  که از نور جبینش شد، منوّر دیده زهرا

***

شها چشم انتظاران را، ز هجران جان به لب آمد           بتاب ای کوکب رحمت، برافکن پرده از سیما

***

منم سرگشته حیرانت ای دوست                            کنم یکباره جان قربانت ای دوست

***

ز هجرت روز و شب فریاد دارم                                 ز بیدات دلی ناشاد دارم

***

چه خوشست من بمیرم به ره ولای مهدی              سر و جان بها ندارد که کنم فدای مهدی

***

یا صاحب الزمان، همه در انتظار و زار                      عالم کویر و تشنه باران بیا ببار

***

ای شه منتظر از منتظران چهره مپوش                  که دگر جان به لب از محنت هجران آمد

همه گویند که مفتاح فرج صبر بود                        صبر نَتْوان که دگر عمر به پایان آمد

***

روز ظهور تو چه سرافکنده می‎شوند                    آنها که از دعای فرج کم گذاشتند

***

بخوان دعای فرج را دعـا اثر دارد                            دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد

بخوان دعای فرج را که یـوسف زهـرا                      ز پشت پرده‌ی غیبت به ما نظـر دارد

***

کی می‌شود، که تو میهمان خانه‎هایمان باشی؟

و بر لبانمان مژده وعده ظهور تو جاری؟

ای آخرین موعود!

***

برای آمدنت انتظار کافی نیست                             دعا و اشک و دل بی‌قرار کافی نیست

خودت دعا بکن ای نازنین که برگردی                      دعای این همه شب‌زنده‌دار کافی نیست

***

روز ظهور تو چه سر افکنده می‌شوند، آنان که در دعای فرج کم گذاشتند

اللهم عجل لولیک الفرج

***

چه خوش است اگر بمیرم به ره ولای مهدی          سر و جان بها ندارد که کنم فدای مهدی

همه نقد هستی خود بدهم به صاحب جان           که یکی دقیقه بینم رخ دلگشای مهدی

***

ظهور مهدی زیباست، چون ظهور زیبایی‎هاست

المهدی طاووس اهل الجنة

***

از عشق تو گفتیم و نمک‌گیر شدیم                     تا ساحل چشمان تو تکثیر شدیم

گفتند غروب جمعه خواهی آمد                           آنقدر نیامدی که ما پیر شدیم

***

سؤالی ساده دارم از حضورت                            من آیا زنده‌ام وقت ظهورت؟

***

تمام مشکل بشر این است که خیال می‎کند:

ظهور یکی از راههای نجاتش است!

و حال آن که

ظهور "تنها راه نجات" است.

***

قطعه گمشده‌ای از پر پرواز کم است                  یازده بار شمردیم و یکی باز کم است

این همه آب که جاری است نه اقیانوس است      عرق شرم زمین است که سرباز کم است

***

ما همه خوابیم و حقیقت به جز این نیست          که ما غایبیم و او منتظر آمدن ماست

***

روزی ز سفر، ستاره برمی‌گردد                       عشق من و تو دوباره برمی‌گردد

تردید مکن، بدون شک همین امشب               بابای سفر کرده به خانه برمی‌گردد

***

بابا جان به خانه برگرد!

یا ابانا استغر لنا ذنوبنا انا کنا خاطئین

***

بر چهره پر ز نور مهدی صلوات                      بر جان و دل صبور مهدی صلوات

تا امر فرج شود مهیا بفرست                       بهر فرج و ظهور مهدی صلوات

***

مهدی جان!

تا نیایی گره از کار بشر وا نشود                   درد ما جز با ظهور تو مداوا نشود

***

غم دنیا همه کس را بفریبد ای وای هیچ کسی!!

هیچ کس در پی فهمیدن غم‎های تو نیست یا مهدی

***

افسوس که عمری پی اغیار دویدیم                                   از یار بماندیم و به مقصد نرسیدیم

***

پس سعی نمودیم که ببینیم رخ دوست                              جان¬ها به لب آمد، رخ دلدار ندیدیم

***

ای حجّت حقّ پرده ز رخسار برافکن                                   کز هجر تو ما پیرهن صبر دریدیم

***

ما چشم به راهیم به هر شام و سحرگاه                            در راه تو از غیر خیال تو رهیدیم

***

امشب رسد از سامره بوی گل نرگس                             گلها همه چشم‎اند به سوی گل نرگس

***

یعقوب شنیده است بـوی پیرهن امشب                          مهدی زده لبخند به روی حسن امشب

***

بر منتظران این خبر خوش برسانید                                کامشب شب قدر است همه قدر بدانید

***

با نور نوشتند به پیشانی خورشید                                ماهی که جهان منتظـرش بود درخشید

***

گـوش همه بر زمـزم? یارب مهدی است                      ای منتظران مژده که امشب شب مهدی است

***

ای دل شیدای ما گرم تمنای تو                               کی شود آخر عیان طلعت زیبای تو

***

نیمه شعبان بود روز امید بشر                                 شادی امروز ماست نهضت فردای تو

***

هجر تو ز درد و داغ دلگیرم کرد                                   اندوه غم زمان زمین‎گیرم کرد

گفتند که جمعه‎ی دگر می‎آیی                                   این رفتن جمعه جمعه‎ها پیرم کرد

***

هر کجا سلطان بود دورش سپاه و لشگر است            پس چرا سلطان عالم بی سپاه و لشگر است

با خبر باشید ای چشم انتظاران ظهور                       بهترین سلطان عالم از همه تنهاتر است

***

گفتم که خدا مرا مرادی بفرست                                   توفان زده‎ام مرا نجاتی بفرست

فرمود که با زمزمه یا مهدی                                          نذر گل نرگس صلواتی بفرست

***

یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت                              یک قدم مانده، زمین شوق شکفتن دارد

***

ای مدنی‏برقع و مکی نقاب                                          سایه‏نشین، چند بود آفتاب

منتظران را به ‏لب آمد نفس                                          ای ز تو فریاد به فریاد رس

***

از ناکجای وجود بی مقدارم، تا آستان بی کران کوی تو، در میان سیلاب اشک،

پلی از نیاز می‎زدم. پلی از انتظار،

از غیبت تا ظهور

***

چه انتظار عجیبی

تو بین منتظران هم

عزیز من چه غریبی!

عجیب‎تر آن که چه آسان

نبودنت شده عادت

چه بی خیال نشستیم

نه کوششی، نه توجهی

فقط نشسته و گفتیم:

خدا کند که بیایی

***

اگرچه...

او یوسف دلربای زهراست              با هیچ گهر خریدنی نیست

با دیده‎ی از گناه لبریز                          آن روی چو ماه دیدنی نیست

ولی...

تو مگو ما را بدان شه بار نیست           با کریمان کارها دشوار نیست

***

آقا بیا تا زندگی معنا بگیرد                                       شاید دعای مادرت زهرا بگیرد

آقا بیا تا با ظهور چشم‎هایت                                    این چشم‎های ما کمی تقوا بگیرد

***

این دیده نیست قابل دیدار روی تو                   چشمی دگر بده که تماشا کنم تو را

تو در میان جمعی و من در تفکّرم          کاندر کجا روم و پیدا کنم تو را

 

اللهم العجل لولیک الفرج


» نظر

فرخنده میلاد با سعادت منجی عالم و بشریت بر شما شیعیان مبارکباد

 میلاد با سعادت منجی عالم و بشریت حضرت امام زمان(عج) بر تمام شیعیان جهان مبارکباد

 

...

 

 فرخنده میلاد حضرت امام زمان بر شما مبارک باد

...............................................................

و چند آهنگ از مداح های معروف برای شما دوستان

این آهنگ ها تهیه شده از وبلاگ آخرالزمان و منتظران ظهور میباشد

حاج محمود کریمی : آهنگ شماره1   ...   آهنگ شماره2   ...   آهنگ شماره3   ...   آهنگ شماره4  

   آهنگ شماره5    ...   آهنگ شماره6   ...   آهنگ شماره7

این آهنگ ها تهیه شده از سایت بچه های قلم میباشد

آهنگ شماره1   ...   آهنگ شماره2   ...   آهنگ شماره3   ...   آهنگ شماره4   ...   آهنگ شماره5

آهنگ شماره6   ...   آهنگ شماره7   ...   آهنگ شماره8   ...  آهنگ شماره9

...................................................

تصاویری زیبا برای پشت زمینه کامپیوتر شما

 
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 


» نظر

دعوت نامه خدا

دعوت نامه خداوند برای مهمانی در این ماه بالاترین مدال افتخار برای

 یک انسان مسلمان است و اگر کسی نتواند به این دعوت آسمانی پاسخ دهد،

بیچاره ترین انسانها خواهد بود.

حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

« فَانَّ الشَّقی مَن حُرِمَ غُفرانَ اللهِ فی هذا الشَّهرِ العَظیمِ؛

شقی کسی است که در این ماه بزرگ از مغفرت خداوندی محروم بماند.»

                                                                  (بحارالانوار، ج 93، ص 356، ح 25)

 

 

 

 

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

«لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ لَتَمَنَّتْ أن یَکُونَ رَمَضانُ سَنَةً؛

اگر بندگان خدا می دانستند که در ماه رمضان (چه گنج پُربهایی است)،

هر آیینه آرزو می کردند که ماه رمضان یک سال باشد.»

                                                                           (فضائل الاشهر الثلاثة، ص 140)

« ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان »

دعای روز دوم

دعای روز اول

دعای روز چهارم

دعای روز سوم

دعای روز ششم

دعای روز پنجم

دعای روز هشتم

دعای روز هفتم

دعای روز دهم

دعای روز نهم

دعای روز دوازدهم

دعای روز یازدهم

دعای روز چهاردهم

دعای روز سیزدهم

دعای روز شانزدهم

دعای روز پانزدهم

دعای روز هجدهم

دعای روز هفدهم

دعای روز بیستم

دعای روز نوزدهم

دعای روز بیست و دوم

دعای روز بیست و یکم

دعای روز بیست و چهارم

دعای روز بیست و سوم

دعای روز بیست و ششم

دعای روز بیست و پنجم

دعای روز بیست وهشتم

دعای روز بیست و هفتم

دعای روز سی ام

دعای روز بیست و نهم

 

 

یابن الحسن! آقاجان!

                            از دوری تو غمین و نالان هستیم

 

                           وز کرد? خود کمی پشیمان هستیم

                                  اصلیت ما را تو اگر می پرسی

                                   از کوفه ولی مقیم ایران هستیم!

 

پی نوشت

حس غریب


» نظر
   1   2   3   4   5   >>   >